صهیون ستیزی+دانلود
صهیون ستیزی+دانلود
antizionism

بسم الله الرحمن الرحیم

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

بررسی جایگاه روزه در ادیان

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

تحقیقات انسان شناسان نشان می دهد که قبایل بدوی قبل ازشکار، پیش از خرمن، قبل از آغاز مراسم جادوگری، یا در ارتباط با مراسم قربانی با هدف  آرام کردن خدایان خشمگین روزه می گرفتند .


مقصود ازروزه گیری گاهی افزایش حاصلخیزی زمین و باردهی بیشتر محصول بود ه است و در فصل بهار روزه گرفته می شد. سرخ پوستان آمریکا بخاطر دفع آفت و فبایل سرخ پوست مکزیکی و اینکاهای اهل پرو روزه می گرفتند تا دل خدایان خود را بدست آورند. دربین مصریان باستان روزه قبل از اعیاد مذهبی گرفته می شد ولی جنبه ی اجباری نداشت. آشوری های و بابلی برای توبه  از گناه روزه می گرفتند.

درمیان طرفداران مذاهب شرقی، هندوان، پیروان کنفوسیوس، تائوئیست ها و بودائیان بخصوص درتبّت روزه می گیرند. ازدیدگاه بودائیان تبت، روزه باید منجربه شرایط بی حرکتی شود که نمادی است ازمرگ یا حالت قبل ازتولد.

در"جینسیم" روزه، همراه با دعا و دیگر مراسم مذهبی، فرد را از عالم خاکی جدا می کند و به او مدد می رساند که به حالت فرار وی یا تصعید برسد. در بین بودائیان، گاهی روزه به منظوری خاص قبل و بعد از انحام مراسمی مقدس گرفته می شود.

مثلاً راهبان بودائی در بسیاری از مناطق در روزهای معینی روزه می گیرند و با لحنی آهسته و زمزمه وار به گناهان خود اعتراف می کنند. سادوها (روحانیون هندو)، به بهانه های مختلف چه در دورانهای خوشی و چه ناخوشی، رزوه می گیرند و بدنیوسیله برای خود کسب اعتبار می کنند.

بر مبنای معتقدات ادیان ابراهیمی نیز از جمله عباداتی که خداوند آن را بر تمام  ادیان الهی پیش از اسلام هم واجب کرد روزه است. چنانکه در آیه ۱۸۳ سوره بقره به صراحت این موضوع را تاکید می کند که روزه برشما واجب شد همانطوری که بر پیشینیان واجب گردید.

در همین رابطه حضرت علی (ع) نیز می فرمایند روزه عبادتی است قدیمی که خدا هیچ قومی را از آن معاف نکرده است (۱)، جالب است بدانیم امام صادق (ع) می فرمایند: کتابهای بزرگ آسمانی مثل تورات و انجیل ، زبور و صحف در ماه رمضان نازل شده اند .(۲)

در ادیان مختلف زمان و کیفیت احکام روزه تفاوتهائی با هم دارند بر همین اساس در ادامه این نوشتار روزه را هر یک از ادیان مورد توجه قرار می دهیم .



مسیحیت

اناجیل (متی، لوقا، پولس، مرقس) روزه گرفتن را سبب استواری ، پاک سازی و ریاضت روح می دانند، روزه مشهور مسیحیان روزه پیش از عید فصح (پاک) است. روزه در مسیحیت در زمان و بر اساس قوانین مذهبی انجام نمی شود. و پیروان این دین آزادند تا در هر زمان به طور انفرادی یا دسته جمعی برای یک روز یا روزهای متعدد روزه بگیرند.

هدف از روزه داشتن را نیز تواضع برای تقرب بخدا و طلب هدایت او می دانند. مسیحیان اعتقاد دارند روزه باعث می شود تا یاد بگیرم از خودخواهی انسانی دوری کنیم و از خود گذشتگی داشته باشیم.

خالی از فایده نیست که بدانیم درآئین های مسیحی ایام روزه داری با هم تفاوتهائی دارد این تفاوتها به سه دسته تقسیم می شود:

در آئین کاتولیک روزه چهارشنبه خاکستر و نیز جمعه الطلیب را روزه می گیرند. روزه گرفتن در سایر جمعه ها اختیاری است.

ارتدکس شرق؛ اینان دوره های مختلفی مثل روزه معراج مریم ، میلاد مسیح و تمام روزهای چهارشنبه و جمعه مگر آنکه مانعی باشد روزه می گیرند.

در پروتستان روزه به خود افراد، کلیساها و سازمان یا جوامع بستگی دارد.



یهودیت

درآئین یهود سه راه متعارف برای تقرب بخدا و کسب رحمت او وجود دارد که عبارتند از روزه ،دعا و صدقه . بر این اساس در یهودیت هدف از روزه داشتن نزدیکی به خداست و در این میان روزه یوم کیپور به عنوان روزه بزرگ و مهم‌ترین روزه در آیین یهود شمرده می شود.

روزه یوم کیپوریا روزه توبه مهم‌ترین واقعه مذهبی یهودیان در طول سال است؛ روزی که تمام اقشار یهودی آن را گرامی می‌دارند، زیرا در این روز گناهان بخشوده می‌شوند.

سایر روزه‌های واجب آیین یهود به مناسبت‌های مختلف تاریخی و بلایایی که بر قوم آن‌ها نازل شده است، گرفته می‌شود، مانند روزه استر که چون در زمان خشایار شاه، یعنی حدود ۲۳۰۰ سال پیش عده‌ای نقشه قتل‌عام یهودیان را کشیدند و یهودیان به رهبری یکی از پیامبران خود توبه کردند لذا به یادبود این اتفاق روزه استر وضع شده روزه استرمثل روزه مسلمانان از سپیده‌دم تا غروب آفتاب است.

ریاضت بودایی  یا فلسفه یوگى (هند )

به عقیده هندوان ، دستیابى به حقیقت یا اتحاد با خداى توانا از طریق یوگا (Yoga) یعنى یوغ نهادن حاصل مى شود. یوگا به ریاضتهاى سخت و طاقت فرسا دلالت مى کند و معمولا با نشستن آرام و پیوسته به شکل چهار زانو و همراه با تاءمل انجام مى گیرد.

اما شیوه هایى دیگر نیز معمول است ، مانند ایستادن ، وارونه ایستادن ، خم شدن و آویختن دستها و زیستن بر روى تختى که در سراسر آن میخهاى تیزى سر بر آورده است . این عملیات چه بسا براى دهها سال ادامه یابد و با مشقتهایى دیگر مانند در پیش رو نهادن آب و تشنه به سر بردن همراه باشد. (۳)

با آنکه هدف از ریاضت وصول به حقیقت است ، گاهى کشف و کراماتى را پدید مى آورد. یوگى (Yogin) معمولا آن امور را مانع کمال خود مى داند و بسیار مى شود که به آن خوارق عادت ابدا توجهى نکند و از اظهار آن روى بگرداند.

حبس دم به گونه اى است که بر اثر تمرینهاى سخت تنفس کاهش مى یابد و یوگى در طول سال به چند نفس بسنده مى کند. همچنین ضربان نبض و سایر کارهاى بدن را مى توان با یوگا در اختیار گرفت .
در همه این حالات بدن شیوه هاى نوى را بر مى گزیند و زنده مى ماند.

چه بسا یک یوگى را به مدت شش ماه دفن کنند و پس از این مدت قبر او را بشکافند و او را بیرون آورند و وى با یک بار تنفس زندگى را از سر گیرد. تواناییهاى دیگرى نیز براى برخى از آنان میسر مى گردد، مانند رهایى از جاذبه زمین ، متوقف کردن قطار، به جوش آوردن آب با یک نگاه و غیره . (۴)

دانشمندان مغرب زمین به تکرار، آزمایشهاى علمى گوناگونى روى یوگیان انجام داده و واقعى بودن این حالات را به اثبات رسانده اند. از جمله یک هیاءت علمى فرانسوى به رهبرى دکتر بروس (Brosse) در ۱۹۳۶ تحقیقات و آزمایشهایى در باب یوگیان انجام داد و دستاوردهاى خود را منتشر کرد. (۵)

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صلواتی هدیه نمایید...

"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

پی نوشت ها :

۱-جوامع الجا مع ،ج۱ص ۱۰۳

۲-تفسیر ادبی قران ،خواجه عبدالله انصاری،حبیب الله اموزگارج۱ص۷۳

۳-. پاشایى ، ع .، بودا، تهران : کتابخانه طهورى ، ۱۳۴۷.

۴-حکمت ، علی اصغر ، تاریخ ادیان ، تهران : انتشارات ابن سینا ، ۱۳۴۵

۵- زرین کوب ، عبدالحسین ، در قلمرو وجدان ، تهران : انتشارات سروش ، ۱۳۷۵

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب‌ها: روزه, جایگاه روزه, روزه در ادیان دیگر,
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 مرداد 1391 توسط محمدرسول اسماعیل پور